NEM TAXIZNAK A BÉKÁK A MÁTRÁBAN ÉS A BÜKKBEN

Véget ért a vödörtaxi szolgáltatás a Mártában és a Bükkben. A következő években a kétéltűeknek a saját lábukon kell megtenni az utat a vermelőhelyük és a peterakóhelyük között, miután a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság négy kritikus helyeken kétéltű átjárót építve biztonságossá tett számukra az utat. A beruházások eredményeként megszűnik a tömeges gázolás.

Előzmények: A kétéltűek évtizedekig, tömegesen estek áldozatul a közúti járműveknek a Bükkben és a Mátrában, miközben vermelőhelyük és peterakó helyük között vonultak. Reális veszélye volt annak, hogy a tömeges gázolásokat elszenvedő fajok állományai gyorsan csökkennek, esetleg összeomlanak.
Ennek megakadályozására a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság az elmúlt években két szakaszban, 4 helyszínen terelő- és átjáró rendszert épített, illetve a már meglévőket kiegészítette. A beruházásoktól a szakemberek azt várják, hogy az állatok tömeges gázolása megszűnik, a közúti gázolásból eredő veszteségek minimalizálhatók lesznek az adott útszakaszokon, valamint az érintett kétéltűfajok és populációik hosszútávú túlélése ilyen módon is biztosítottá válik.

Valamennyi Magyarországon élő kétéltűfaj védett. Jelentős feladatot ad a szakembereknek a szaporodásuk idején és egyedfejlődésük kezdeti szakaszában teljesen vízhez kötődő állatok gyakorlati védelme. Nem elég ugyanis a kétéltűek számára alkalmas, vízi és szárazföldi élőhelyek általános védelmét biztosítani, szükséges – egyes fajok és populációik esetében – az ezektől az élőhelyektől térben elkülönülő szaporodó helyek védelme is. Minden erőfeszítés hiábavaló azonban, ha e különböző területeket összekötő vonulási útvonalakon az állatok pusztulásának veszélye áll fenn. A szilárd burkolatú utak, kialakításuk, műszaki jellemzőik, de különösen járműforgalmuk következtében jelentős mértékben akadályozhatják az egyes kétéltűfajokat abban, hogy peterakó helyeiket, a

különböző vizes élőhelyeket felkereshessék, ill. elhagyhassák. A szaporodási lehetőségtől ily módon többé-kevésbé megfosztott, tömeges gázolásokat elszenvedő fajok állományainak gyors csökkenése, majd összeomlása egy idő után már elkerülhetetlen.

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság működési területén a legnagyobb gázolási veszteségek az alábbi fajokat érik: barna varangy, erdei béka, gyepi béka, zöld varangy. Az évi több ezer gázolt állat forintban kifejezett természetvédelmi értéke tízmilliós nagyságrendeket ér el.

 

A BNPI az állatok biztonságos átjutása érdekében terelőket és átjárókat épített az alábbi négy helyszínen:

1.)Varbó, Varbói-tó

2.)Mátra, Sás-tó

3.)Mátra, Hasznosi-víztározó

4.) Bogács, Horgásztó.

Utóbbi helyszínen egy meglévő terelő- és átjáró rendszer kiegészítésére került sor.

 

 

A beruházások célja, várható eredménye

A több éve folyó- és változó hatékonyságú békamentési akciók ellenére a projektbe bevont négy terület vonuló béka állománya a természetes fluktuáción túlmutató, jelentős csökkenést mutat az utóbbi években. A beruházások célja a folyamat megállítása, a közúti gázolásból eredő veszteségek minimalizálása az adott útszakaszokon, az érintett kétéltűfajok és populációik hosszútávú túlélésének biztosítása. Az átjárók és terelők megépítése tájba illő módon, a természetvédelmi-ökológiai-, közúti-közlekedési- és vízügyi szempontok messzemenő figyelembevételével történik, de ez sem a helyszínek megközelíthetőségét, sem az ott folyó korábbi területhasználatot, nem fogja hátrányosan befolyásolni.

 

A beruházás főbb mutatói:

A projekt neve: Kétéltű átjárók és terelőfalak létesítése a Mátrában és a Bükkben

Megvalósítás:                                                         2013. 09.02 – 2015.06.15.

A megvalósítás összköltsége:                                    322 304 224 Ft

 

 

 

További részletek:

Kangúr Tibor, a BNPI békamentő programjának média kommunikátora

06-30-3364-138