Egyéb kategória

Röck István Gépgyára

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

A gyár kezdetben főleg sziták, rosták és drótfonatok termelésével foglalkozott, majd 1841-ben a gyártási körébe felvette a különféle mezőgazdasági gépek készítését is. Kezdetben egyedül dolgozott, később segédeket is felvett. 1841-ben a kínálat bővítve a kínálatot már a Balkánra is exportált kisebb mezőgazdasági gépeket, majd még ebben az évben fia István János, aki a Németországot és Ausztriát is megjárta, átvette apja vállalkozását. Egy év múlva Schlick Ignáccal, majd 1847-ben Vidats Istvánnal fogott közös üzletbe, ezzel tovább bővítette a gyártott termékek körét (rosta, eke, borona, malomfelszerelések).

Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc idején hadifelszereléseket gyártott és szállított a magyar honvédség számára. 1857-ben többszöri költözködés után a Soroksári út 24-ben már ismét önállóan folytatta a gyártást Röck István Gépgyára és Köleskása Malma név alatt. A különféle termékek miatt gyárát két részlegre osztotta fel: mezőgazdasági eszközök és gépek, valamint egyéb gyártmányok: könyvnyomdagépek, malomipari termékek.

1861-ben az ő üzemében készült el az első hazai gőzcséplőgép. Az 1882-ben közel 200 munkást foglalkoztató üzemet nem viselte meg az 1890-es évek elejének gazdasági válsága, amit rugalmas és sokszínű gyártási profiljának köszönhetett. Ennek ellenére jelentős arculatváltozáson esett át a vállalkozás. 1882-ben állami támogatásokkal megkezdődött a kazánok, gőzszivattyúk, hűtőkompresszorok gyártása. 1897-ben alapító unokái (István és Gyula) átvették apjuktól a családi vállalkozást.

 

Csonka János saját készítésű gépkocsijával a Műegyetem udvarán
Röck-Csonka busz

Miután a Soroksári úti telepet kinőtték Kelenföldön, a Budafoki út 70 szám alatt egy 17 700 m²-es területen új gyártelepet alakítottak ki. A gyár felvette a Röck István Gép- Gőzkazán Gyára és Vasöntödéje nevet. 1901-ben a gyár teljes egészében ide települt. A gyár adottságai (modern öntöde, nagy teljesítményű melegsajtoló) tették lehetővé, a Csonka Jánossal való együttműködést. A Röck fivérek és Csonka János egymásra találása a magyar autógyártás jelentős eseménye volt. Csonka számára készítettek különféle kísérleti motorokhoz öntvényeket, kéthengeres motorokat, sebességváltómű-házakat és más öntvényeket, valamint alvázakat. Több évi kísérletezés után a Magyar Posta döntött a motoros járművek rendszerbe állítása mellett. A versenytárgyalásra a Röck-gyár is benyújtotta ajánlatát. Csonka János tervei alapján készült autók szállítását vállalva. A Posta elfogadta Csonka terveit és Röckék ajánlatát. Az első csomagszállító 1905-ben készült el. Röckék szállították Csonkának a négyhengeres 90/100 furat/löketű motor öntvényét, melyet a Műegyetem gépműhelyében állított össze. Ezt építették össze a Röck-gyárban az alvázzal és a többi ott készült alkatrésszel. A kocsi zárt felépítménye a Glattfelder-kocsigyár munkája volt. Az első 3 darab 2,5 m³-es csomagszállítót 1906-ban szállították le. A négyhengeres, 2545 cm³-es motor 12 LE teljesítményű volt. Hamarosan a Posta 16 darab hasonló, de 3 m³-es csomagszállítót rendelt. 1908-ban 38 db 16 LE-s változatot rendeltek.

1906-1908 között Csonka személyautókat is tervezett. Ezek komplett alvázait is a Röck-gyárban készítették. Ezeket részben magánszemélyek, részben a Posta vásárolta meg. Közülük kettő részt vett a „Henrik Herceg Túraúton”, ahol megállták a helyüket. Az egyiket Röck István, a másikat Haltenberger Samu vezette. 1910-ben hagyta el a gyárat 10 darab Csonka által tervezett 16 LE teljesítményű autóbusz.

A gyár 1902-ben ünnepelte 100 éves fennállását. 1909-ben Röck István Gépgyár Rt. néven részvénytársasággá alakították át a családi üzemet. Az 1 500 000 koronás alaptőkéjű vállalat legbefolyásosabb részvényese az Országos Takarékpénztár lett. A Röck fiúk 1911-ben részvénytöbbségüket eladták az Erste Brünner Maschinenfabriks AG-nek, ezután a vállalat neve ezzel Röck István Első Brünni Gépgyár Rt.-re változott. A háború időszakában a gyár haditermelésre állt át, majd annak végeztével ismét folytatódott a hagyományos termékek gyártása.

A gyár az 1929-1932-es gazdasági világválságot – sokszínű termelési profiljának köszönhetően – ismét kevésbé érezte meg. Az 1930-as években több kartell-egyezményben is részt vett a Láng Gépgyárral, és a Ganzzal (1935-1938). 1938-ban a Hitelbank érdekeltségi körébe tartozó Láng Gépgyár részvénytöbbséget szerzett, ezután a vállalat neve Röck István Gépgyár Rt. lett. Az üzletet a kormányzat is üdvözölte, mert szerették volna magyar kézben látni a nagy jelentőséggel bíró céget. A megállapodás aláírása előtt a Ganz, a Láng és a Röck egy újabb kartell-megállapodás keretében felosztották egymás között a piacot, azért, hogy a részvényvásárlás után az azonos termékek gyártása ne okozzon gondot. A második világháború alatt a gyár ismét bekapcsolódott a haditermelésbe és jelentős hadiszállításokat bonyolított le. 1943-ban 572 fő dolgozott az üzemben. A főváros ostroma idején az üzem több belövést is kapott, és az utolsó két hétben, amikor a munkások sem tartózkodtak az üzemben a gépek és anyagok nagy részét külföldre szállították.

1945. február 17-én 35 fővel orosz parancsnokság mellett indult meg a munka. A szovjetek gépkocsi alkatrészek gyártására kötelezték a gyárat, ami kezdetben több nehézségbe ütközött. A gép és anyaghiány mellett az is gond volt, hogy a gyárban korábban ilyent még soha nem gyártottak. Az üzem munkásai végül a Weiss Manfréd gyárban szerzett tapasztalatok alapján kezdtek bele a gyártása, cserébe megjavították a csepeli gyár kazánjait. 1945 nyarán a Röck is bekapcsolódott a jóvátételi termelésbe, melyet az IKART és az Iparügyi Minisztérium 400 000 pengős kölcsönével fedeztek. A polgári termelés első lépéseként a Budapesti Elektromos Művek kelenföldi telephelyén lévő áramfejlesztőket felújítva sikerült biztosítaniuk a főváros, és ezzel együtt a többi gyár áramellátását is. A 49. bérhétre a munkáslétszám ismét 400 fölé emelkedett.

Az 1947 végére 2,7 millió forint alaptőkével rendelkező üzemet 1948. március 26-án államosították és 1949. április 4-étől az új neve Április 4. Gépgyár lett.

Fotók és szövegben a Wikipedia segédkezett

Ezt is olvassa el!
Nyári zsongás a hatvani Gesztenyéskert Óvodában

Hatvan – Ismét a legkisebbeket örvendeztették meg a hatvani Bosch gyár önkéntesei: miután tavasszal a Majtényi utcai játszóteret és környékét Érdekel

Kerékpárral közlekedve

Rengetek kerékpáros nem is tudja, hogy milyen szabályok vonatkoznak rájuk is. Egy dolgot tudnak. A sárga vonalon belül övék a Érdekel

Papnak szánták, de kereskedő, titkosügynök és író lett Daniel Defoe

288 éve, 1731. április 26-án halt meg Londonban Daniel Defoe angol író, a Robinson Crusoe című regény szerzője. Az 1719-es Érdekel

Túl van az életveszélyen

Arold Péter Mint ahogyan arról már beszámoltunk április 23-án tűz ütött ki egy házban Ecséden a Tabán utcában. Egy személy Érdekel

Egy ecsédi lakós megunta és feljelentést tett

Mint ahogy arról már beszámoltunk, még mindig nem oldották meg az Akácfa u. Nagyköz sarkán lévő omlásveszéllyel fenyegető épület lebontását, Érdekel

Önkéntesség Bosch módra. Kitették a megtelt táblát a játszótérre

Hatvan – A tavaly őszi kórházfestés sikerén felbuzdulva újból összefogtak a segíteni vágyó hatvani Bosch munkatársak. Ezúttal a hatvani Majtényi Érdekel

Van, aki folyamatosan napirenden tartja a Hatvan-Boldog kerékpárút ügyét. Most a szakértői véleményt citálja Bíró József.

A Hatvan-Boldog kerékpárút ügyét Bíró József a www.60lap.hu szerkesztője folyamatosan napirenden tartja. A botrányos, több száz milliós beruházás rossz kivitelezése Érdekel

Bútor Gyöngyös

A hely ahol élünk - legyen az családi ház, vagy akár egy kisebb lakás - meghatározza mindennapjainkat, közérzetünket. A Design Érdekel

Legyen Díszpolgár Szabó Zsolt! Ecséden

Arold Péter Szerencsés változásokon megy át Ecséd. Díszpolgárrá avathatják Szabó Zsolt államtitkár urat. Gondolom azért a sok jó dologért, amit Érdekel

Május 2-6-ig zöldhulladék-gyűjtést szerveznek Hatvanban

Május 2-6-ig zöldhulladék-gyűjtést szerveznek a városban. A zöldhulladékot, az adott napon, reggel 7 óráig helyezzék ki az ingatlan elé úgy, Érdekel

Kiadó szállás Hatvan

Kiadó szállás Hatvan Hatvanban kiadó egy kétszobás apartman maximum 6 fő részére, cégeknek munkások számára Az apartman felszerelt, ingyenes wifi Érdekel

Bezárt kutyákat hagynak szenvedni, a polgármester a megmentőiket fenyegeti

Nem öröm ez! De nem bizony! A HVG.hu írt helyzettanulmányt állat és polgármester és jegyző ügyben a minap, ami most “vágatlanul” leközölnék. Érdekel

Szakmák éjszakája volt József Attila Szakgimnáziumban

Az ESZC József Attila Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma az idén már 4. alkalommal rendezi meg a Szakmák éjszakája programját. A Érdekel

Furcsa jószágok egy kerekharaszti gazdánál

Kerekharaszt — Igazi szárnyas különlegességekkel veszi körbe magát tanyáján egy gazda a Heves megye­i településen. Burst Attila hobbikertjében mintha az Érdekel

Robbanás Petőfibányán

Robbanás történt egy háromszintes társasház felső emeletén Petőfibányán, a balesetben egy ember megsérült - közölte a Heves megyei katasztrófavédelmi szóvivő Érdekel

A pókok az összes emberrel elbírnának

Arold Péter A pókiszonyban szenvedők, legnagyobb félelme, hogy lenyelnek egy pókot. Nos számukra nincs szörnyűbb hír, mint az, hogy a Érdekel

Magyarország továbbra is Közép-Európa termelési motorja akar lenni

Magyarország célja, hogy továbbra is Közép-Európa termelési motorja legyen, az Apollo Tyres pedig az egyik henger ebben a motorban - Érdekel

Sokba került a kóbor kutyák befogása Hortnak

Sokba kerül az Önkormányzatnak a kóbor kutyák összegyűjtése, elszállítása, amelyeket sajnos felelőtlen emberek az utcára tesznek. A 2016-os évben 156.300.- Érdekel

0 0 vote
Article Rating
Érdekel minket az ön véleménye is
<
Subscribe
Visszajelzés
guest

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments