Az oroszok megint nem gatyáznak

Arold Péter

ST. PETERSBURG, Oroszország (Reuters) – Oroszország szombaton indította el azt a nukleáris meghajtású jégtörőt, ami egy olyan ambiciózus program részét képezi, amely megújítja és bővíti a hajóik flottáját annak érdekében, hogy előretörjön az északi-sarkvidéki kereskedelmi lehetőségeiben.

Az Ural nevű hajó az első  a  három hajóból álló flottában. A projekt befejezéskor a világ 3 legnagyobb és legerősebb jégtörői lesznek.

Hirdetés





Oroszország új infrastruktúrát épít és kikötőit is fejleszti, ugyanis abban reménykedik, hogy a klímaváltozás miatt nagyobb hajóforgalomra lesz lehetősége az északi-tengeri útvonal (NSR) nevű útján, amely majd egész évben hajózható lehet.
Az Ural követően 2022-ben  két másik jégtörő, az Arktika (Északi-sark) és a Sibir (Szibéria) is elkészül. A hajókat közösen Roszatommal tervezték meg.

„Az Ural a nővéreivel együtt központi szerepet játszik a stratégiai projektünkben, amely az NSR egész évre szóló tevékenységének megnyitására irányul”

– idézte Alexey Likhachev, a Rosatom vezérigazgatója.

Vlagyimir Putyin elnök áprilisban elmondta, hogy Oroszország fokozta a jégtörők építését azzal a céllal, hogy jelentősen növelje az árufuvarozást a sarkvidéki partján.
Az elképzelés része a moszkvai befolyás erősítése a riválisokkal, Kanadával, az Egyesült Államokkal és Norvégiával, valamint az újonnan érkezett Kínával szemben.

2035-re Putyin azt ígérte, hogy az orosz sarkvidéki flotta legalább 13 nagy teherbírású jégtörőt fog üzemeltetni, amelyek közül kilencet nukleáris reaktorok működtetnek majd.
Egy amerikai geológiai felmérés becslése szerint, az Északi-sarkon a 412 milliárd hordónyi olajnak megfelelő olaj- és gázkészlet van, ami a világ felderítetlen olajának és gázának mintegy 22 százaléka.
Moszkva reméli, hogy az Alaszka közelében Murmansk-tól a Bering-szorosig tartó útvonal erősödhet, mivel így  Ázsiából Európába tartó szállítási idő csökkenhet.
A 75 fő befogadására tervezett Ural 3 méteres vastagságú jégen szeletelhet